
PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007  29 

JOURNALISM DOWNUNDER

3. Small Pacifi c states and media 
freedom:  A Kiribati case study 

For more than 50 years, the governments of Kiribati have manipulated 
the affairs of the Broadcasting and Publications Authority (BPA). The 
authority runs a radio station and newspaper reaching the majority of 
the population of Kiribati. The interference is simply a warning to those 
working for the authority that they do not have freedom to inform the 
public. In practice, the political opposition would oppose this interference, 
describing it as draconian and demanding more media freedom. But when the 
opposition came to power, it would also restrict the work of 
journalists. Thus reporters have often been caught in the crossfi re between the 
politicians and are fearful of their future. Some journalists have been accused 
of being anti-government or sanctioning stories that embarrass the political 
leaders. This commentary explains—from the fi rsthand experience of this 
journalist—journalist—journalist why in the digital era small Pacifi c nations such as Kiribati face —why in the digital era small Pacifi c nations such as Kiribati face —
a more fundamental issue: protecting the public’s right to know. 

TABERANNANG KORAUABA
Publisher-editor, Tematairiki

Introduction 

KIRIBATI, formerly the Gilbert Islands, is a Micronesian nation KIRIBATI, formerly the Gilbert Islands, is a Micronesian nation Kcomprising 33 atolls in three main groups—the Gilbert Islands, Kcomprising 33 atolls in three main groups—the Gilbert Islands, KPhoenix Islands and Line Islands. The atolls are spread over a vast KPhoenix Islands and Line Islands. The atolls are spread over a vast K
section of the Pacifi c Ocean, stretching nearly 4000 km from east to west and 
more than 2000 km from north to south. The offi cial language of the republic, 
a former British colony, is English and many i-Kiribati people speak this in 
addition to the vernacular language, Kiribati.

The Broadcasting and Publications Authority (BPA) is the government-
owned station which operates Radio Kiribati and the weekly newspaper, 
Te Uekera. The authority was set up in 1954 by the British during the colonial 

ABSTRACT



30 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007

JOURNALISM DOWNUNDER

period. The BPA dominates Kiribati’s media scene, reaching the majority of 
the estimated population of 100,000. During 2006, executives of the authority 
have sought to expand their broadcasting services to the islands in the east. 
If that is successful, then the state radio is very likely to cover all the atolls 
of the nation by the year 2010. The public is increasingly relying on this 
station for information. Whatever information is broadcast on Radio Kiribati is 
presumed to be the ‘truth’ and cannot be questioned. Perhaps this is why it is 
extremely powerful in many respects when compared with other news media 
outlets currently operating in the country. This has prompted governments to 
make up their own claims, accusing the reporters of being ‘anti-government’.  
Understandably, they might call the BPA a nuisance when it continues to run 
stories that cause political embarrassment. Consequently, the reporters tend to 
pull back because they do not want to lose their job and choose to do ‘light’ 
stories instead. Their job—which is to inform the public—has been hampered 
by interference by governments, and the publicís right to know is at risk. When 
challenged about its stance over BPA, the government says, the public broad-
caster ‘needs to work within the limits of the BPA law’ (Pacnews, 1 August 
2005), implying that the government has a mandate to ‘censor you’. 

Background
State-run media
The BPA was established after the radio stations in British 
colonies in the Pacifi c were successfully set up. Such stations in the region 
included the Fiji Broadcasting Corporation Ltd, which runs Radio Fiji; and 
the Solomon Islands Broadcasting Services. The aim for establishing public 
broadcasters was to ensure British control. The authority, for instance, was 
established with that objective. The programme contents of Radio Kiribati at 
that time were provided by the Offi ce of the Resident Commissioner in Bairiki, 
appointed by the British government to oversee the daily adminis-
tration of the colony. In addition, the authority was regulated by the 
Broadcasting and Publications Authority Ordinance 1979, passed by the British 
in the year of independence. That law is still being applied—with some minor 
changes while the sections giving absolute powerí to the political leaders remain 
intact.
Other media outlets:
In Kiribati, private media includes the Kiribati Newstar newspaper Kiribati Newstar newspaper Kiribati Newstar
(weekly circulation 2000 copies) and Newair FM89, owned by former 



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007  31 

JOURNALISM DOWNUNDER

President Ieremia Tabai and three others; Te Mauri, a weekly newspaper 
published by the Kiribati Protestant Church in the Kiribati language; and 
a television service introduced in 2004 by Telecom Kiribati Ltd (TKL). 
The newspapers are published every week focusing mainly on local issues. 
They cover some international and regional news, although this is often 
done through ʻcopy and pasteʼ. The TV just broadcasts minor programmes 
and for limited hours. I make special reference to these news media outlets 
because the combined audiences and readership are far less than those of Radio 
Kiribati listeners. 
Independence aftermath
Kiribati achieved independence in 1979. It was considered by many to be 
freedom-to-do-whatever-you-want era. Our people have been confused 
over independence, which is simply referred to as the right to govern 
ourselves. They thought that the governmentʼs properties belonged to them too. 
Later, Tabai found that this mentality had not helped the country to move 
forward. Again, I refer to these issues because after independence the political 
leaders also shared that belief. This was demonstrated when they treated 
BPA as their own personal property. The BPA remained in place when the 
British granted the country independence and fi nally left. But that moment 
was only the beginning of its colonial history. Kiribatiʼs neo-colonial masters 
were just being trained and were about to take over. For example, Ieremia 
Tabai was Kiribatiʼs fi rst President, and he was the youngest man to become 
President. He grew up when the British ruled the country. Although not much 
is known about his relationship with BPA, there were reports that he had 
interfered in the work of the radio station. His government wanted to sack 
former Radio Kiribati news editor Batiri Bataua, now editor of Te Mauri
newspaper, for his controversial story about the governmentʼs failed promise 
to the people of Bonriki over increase of land lease and to not to relocate the 
villagers—mostly the indigenous Tarawans to another place (B. Bataua, personal 
communication, September 2002) and in a fi lm produced by Nei 
Taberanikai Video Unit in 2003 after the fall of Teburoroʼs government entitled 
Koaua aika a riai n ataaki (Truth that should be known). Secondly there were 
revelations, often made in Parliament (Maneaba), that Tabai shut down the 
station when the union BKATM Boutokaan Karikirakean Aroia Taani 
mwakuri (Improving the welfare of the workers) tried to use it to convey a 
message to their colleagues during a national union strike in 1980. Instead, 



32 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007

JOURNALISM DOWNUNDER

he used the station to muster support from the public who in turn offered to 
fi ght the union workers. One union member was shot in the leg. 

The President’s deputy, Teatao Teannaki, who took over when Ieremia 
fi nished his term in 1991, seemed to be disappointed about the stationís 
coverage of his dealings. Consequently, the president removed a section of 
the BPA Ordinance granting it exclusive right to do what it thinks important 
for the public. Both presidents appear to have overlooked the outdated BPA 
Ordinance, especially Section 10 giving absolute power to the Minister of 
Communication. They did not change it. Instead, the presidents removed 
sections of the law, effectively crippling the station’s independence. 

In 1994, Teburoro Tito was elected President. One of his key campaign 
promises was to uphold ‘the freedom of BPA’. He repeatedly promised this 
when he was in opposition during the Tabai and Teannaki administrations. 
However, while in power Teburoro did the opposite thing. He stopped BPA 
from broadcasting a programme, Kaoti am iango (Present your views), aired 
over Radio Kiribati every week. His reason was that the radio was allegedly 
used by the opposition and its supporters.  Secondly, Teburoro ordered the 
BPA directors to edit the contents of the newspaper and radio stories. If in 
doubt, the directors or manager of the station would fax the copy of the story 
to the Minister of Communication. Thirdly, he closed the doors of BPA to his 
rivals in the opposition, saying ‘this is what happened to him when he was in 
the opposition’, according to a former cabinet minister who backed the Tito 
regime (R. Bwataromwa, personal communication, August 2002).

Real-life situations
In 1999, Ieremia Tabai applied for a licence to start a radio station, Newair 
FM89, but the government did not grant him one for almost four years. I 
know that personally because I covered this story in spite of some restric-
tions. Later, Tabai set up his newspaper using it to tell the public that his 
station was banned because he knew that the BPA could not broadcast any 
story about his struggle to get a licence: 

I never liked the last government [of Tebuboro]. One of the reasons is 
because they monopolised the media in such a way that they controlled 
it. I thought it was very bad in a small country like Kiribati to have one 
media outlet only. When the government knew that they were losing the 
battle, they gave me the licence (cited by Ausaid, 2005, p. 177).



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007  33 

JOURNALISM DOWNUNDER

Of course, we did provide coverage on Tabaiʼs struggle but the board 
always checked and ̒ edited  ̓the story before it was broadcast. Teburoro knew 
that what he did to BPA was not enough for him as other players have now 
entered the media fi eld—the Kiribati Newstar. To counter criticism, Tito 
amended the Newspaper Registration Act in 2002 to target the new news-Newspaper Registration Act in 2002 to target the new news-Newspaper Registration Act
paper that was critical of his government—paper that was critical of his government—paper that was critical of his government the Newstar. Despite Titoʼs claim 
that he did not intend to shut this paper, the motives and amendments were 
clear: if the newspaper ran a story without obtaining the comment of the 
person in question, it would be fi ned or deregistered. 

In 2001, the Kiribati government planned to start a new air service between 
small island member states of the Pacifi c Islands Forum, a move supported 
by the Forum Secretariat. At the time, Kiribati authorities were not aware 
that the Tuvalu government and Air Fiji had signed a contract giving the Fiji 
airline exclusive rights over routes between Funafuti and Nadi. On 31 July 
2002, I reported on the failure of the French-based aircraft ATR 72 leased by 
the government for the air service—and I paid the price as a journalist. The 
Kiribati government was charged by the Forum for leasing this aircraft that 
had not got a certifi cate of airworthiness from Fiji to operate. The Kiribati 
government was embarrassed when I interviewed Tuvalu’s Foreign Affairs 
Secretary, Tine Leuelu, asking him to comment on ‘whether they know why 
ATR 72 had not started its fl ights’ (Radio Kiribati, 31 July 2002).

On 2 August 2002, the BPA executives cautioned me, saying it was an 
‘unbalanced and untrue’ story. The aircraft had been standing at the airport 
but the authority did not run any story about it because the management was 
scared. The story was in the public interest because the aircraft had been 
leased for hundreds of thousands of dollars in taxpayers’ money at a rate of 
A$400,000 a month. In addition, a commercial service could not be started 
because the aircraft did not have any certifi cate of airworthiness. When the 
Opposition came to power in 2003, it terminated the contract with the ATR 
company and returned the aircraft to France. Minister of Communications 
Natan Teewe revealed later the aircraft could not fl y to Christmas Island, it 
was not a jet aircraft, and the government had spent more than A$20 million 
between 2001 to 2004 (Teewe, 2007). 

The government of Anote Tong promised greater freedom to the state 
media, something that previous leaders often declared when they campaigned 
prior to the general elections. When actually elected to offi ce, the leaders did 



34 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007

JOURNALISM DOWNUNDER

the opposite. The Tong administration was quite outspoken and vocal over 
the Tito government’s stance over media freedom. At present, President Tong 
does not show much responsibility towards his call for media freedom: ‘We 
are tired of this investigative reporting, something that we did not see when 
we were in the opposition.’ This was his message to the editors of BPA who 
were on suspension for disobeying the minister’s order but had sought the 
President’s help to intervene (President Tong, personal communication, 18 
October 2005).  His minister, Natan Teewe and the Attorney-General, attacked 
us, accusing us of being a ‘public nuisance’. They said reporters of BPA were 
only public informers and could not investigate stories like agencies such as 
the FBI or CIA. ‘There was no section within [the] BPA Act that guarantees the BPA Act that guarantees the BPA Act
rights of journalists to carry out investigative reporting,’ added Tiitabu Taabane 
(Pacnews, 1 August 2005). They also warned the general manager to be 
cautious about stories broadcast and published by the authority. However, we 
kept on reporting as usual, particularly as the manager backed us up right from 
the beginning. ‘BPA will continue to inform, educate and entertain the public 
as stipulated under the authority’s statute,’ he said in a statement (ibid.).

These were some of the stories we broadcast in July and August 2005, 
prompting the senior executives to verbally admonish us. 

Wife of the President implicated in the Red Cross fund abuse—22 
July 2005
Catholic Bishop calling on President to step down because of 
prostitution—6 July 2005
Speaker took his driver to Taiwan at the public expense—18 July 
2005
Financial irregularities: 90,000 overpayment to a church car 
dealer—dealer—dealer August 2005
$1.7m imprest outstanding—August 2005

The BPA board intervened and ordered an investigation into stories that 
it described as ‘offensive’ to the public. The board never provided us with 
offi cial documents on who ‘complained’ and what was the ‘nature’ of the 
complaint. So we believed that the investigation was a form of political threat 
to our duty as ‘journalists’. And we did some reporting on this investigation 
in an attempt to mobilise public opinion and support to defend our credibility. 
We interviewed church leaders, several academics, politicians and members 
of the public to get their views on this investigation. The board was quite 

•

•

•

•

•



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007  35 

JOURNALISM DOWNUNDER

disappointed and embarrassed and so was the government when the response 
from the public towards this probe was ‘negative’. In other words, the church 
leaders, community and NGOs told us that they were not offended. 

Then who was offended? To bring an end to this stand-off, the minister 
stepped in by issuing his notice to restrain the authorities—reporters—from 
publishing and broadcasting the boardís investigation. He said the dispute 
between the board and the reporters was just a matter between the master and 
his servant. Perhaps the minister had missed out an important point—the root 
of the dispute is press freedom—a freedom promised during their campaign 
(Korauaba, 2003, p. 11).

I reported on the minister’s order in September 2005 and was suspended 
for 20 working days without pay. I resumed work after the suspension and 
continued my investigation into the $1.7 million in outstanding imprest. As a 
result, my source, a reliable person working at the Finance Department, said 
the Auditor-General owed the government some thousands of dollars and he 
was still being paid with imprest for his overseas trips. Under the conditions 
of service, an employee must retire or return the fund before he could be 
issued another fund. The Auditor-General wrote a letter to the manager of  
theKiribati Provident Fund, giving him the authority to deduct his debts from 
his contributions on retirement so he could receive his entitlements. When 
the board became aware of this, it instructed the Acting General Manager, 
Tibwere Boobo (2005) to write a letter to me. The letter was an attempt to 
force me to disclose the name of my source or documents. It gave me 24 hours 
to comply with the letter. 

When I refused to follow the board’s directive on 6 December 2005, 
management fi red me the following day. I appealed against the management 
decision to the board but was not successful. A board member, and key govern-
ment supporter, Rooniti Teiwaki, said during the appeal that they were ‘tired 
of my style of reporting’. Later, the board informed me that it had rejected 
my appeal, stating also that I had not been prepared to show remorse for 
disobeying the directive. 

International media freedom organisations took up my case and Reporters 
Sans Frontières issued a statement in Paris (2006) under the headline ‘Public 
radio journalist fi red for refusing to disclose sources for report on corruption’.  
The statement said:



36 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007

JOURNALISM DOWNUNDER

It is highly regrettable that the management of a public news media 
[organisation] should fi re a young journalist like this, especially one 
highly motivated to inform his country’s inhabitants. This case shows 
the limits of press freedom in Kiribati. We call on the Broadcasting 
and Publications Authority to reinstate Korauaba at once (RSF/IFEX, 
2006).

An independent newspaper, Kiribati Newstar, remained silent, never 
publishing any story about my dismissal. This has given government 
greater control and dominance in the press. I do not know what the publisher, 
Ieremia Tabai, would say about that —he was the person who was critical 
about the last government for its restrictions on the media. The government 
is believed to insert its weekly newsletter with the Newstar for a weekly Newstar for a weekly Newstar
subsidy of about $100 from taxpayers  ̓money.

I know that they have the power to gag a reporter who is trying to tell 
the truth to the public. But the saddest thing is that the reporters of the 
authority are too scared and cannot report on anything that may embarrass their 
political masters because it could cost them their job. I am happy because I have 
defended the credibility of my profession, something I believe to be worth-
while. The BPA has fi red me and I have been threatened and sanctioned on 
a number of occasions. This prompted me to move to New Zealand with my 
family and publish a new Kiribati community newspaper, Tematairiki.1

I was not the only well-trained and qualifi ed journalist in Kiribati. But 
what I did to bring about the change has given us an interesting case study: 
I represent change and the government represents the past. The law, which 
gave government absolute power over BPA, is an anachronism and does not 
meet the current needs of the public and the press in Kiribati. It was enacted 
50 years ago and is now irrelevant. 

Recommendations
The BPA will not be free if the government of the day does not act now, or 
incoming leaders will do the same—use it for their political will. They need —use it for their political will. They need —
to consider the following if they are willing to make an immediate change: 

Revision of the BPA Ordinance 1979
Provision of a Freedom of Information Act
Introduction of a Bill of Rights for the Kiribati constitution
Removal of the ministerʼs power over the BPA unless the issue in 
question concerns public morality or safety

•
•
•
•



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007  37 

JOURNALISM DOWNUNDER

Granting freedom to the editorial team of BPA overseeing the radio 
and newspaper
Encouraging support from regional media organisations to help the 
media in Kiribati establish a media council

Conclusion
I have outlined my experience with the press in Kiribati. It is clear at the 
outset that the press in Kiribati is largely dominated by the government-
owned Broadcasting and Publications Authority. For the past half century, 
governments dominated the authority and used it to promote their politi-
cal agendas. This, I believe, happened during the colonial administration—
when the British used BPA to convey their message, and there was no press 
freedom at that time. However, our political leaders have acted as if they are 
the new colonial masters of the BPA. The BPA cannot carry out its duties as a 
watchdog in Kiribati because the government still thinks that press freedom 
belongs only to Western countries. They used the outdated law as an excuse 
to justify their call to censor BPA. 

The government needs to take a closer look at broadcasters like Radio 
Fiji and the Solomon Islands Broadcasting Corporation to examine their 
independent broadcasting protocols. Radio Fiji might broadcast such stories 
as the agricultural scam, which in 2006 led to the jailing of former Permanent 
Secretary for Agriculture Peniasi Kunatuba ([Kunatuba] guilty, assessors rule, 
2006). But it is very hard to hear such stories in Kiribati because of govern-
ment restrictions on the media. The government must allow the BPA to do 
any kind of story without interference. Its job is to check on ‘the temperature 
of the government of the day’. This is a core duty of BPA which is being 
suppressed by governments and no President has ever attempted to grant 
media freedom to this station. 

Note

1. Tematairiki News  www.tematairiki.zoomshare.com

References
Ausaid (2005). Informing citizens: opportunities for media and communications in 

the Pacifi c. Canberra: Pacifi c Media and Communications Facility.
Australian Press Council (2000) Country Report—Australian Press Council (2000) Country Report—Australian Press Council (2000) Country Report Kiribati (Retrieved 1 December 

2006): www.presscouncil.org.au

•

•



38 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 13 (1) 2007

JOURNALISM DOWNUNDER

Boobo, T. (2005). BPA Acting General Manager’s letter to the author, December  5. 
[Kunatuba] guilty, assessors rule. (2006, November 15), The Fiji Times, p. 1.
Korauaba. T. (2003, September). Kiribati government promises greater media 

freedom, Wansolwara,  p. 11
RSF/IFEX (2006, January 13). Public radio journalist fi red for refusing to disclose 

sources for report on corruption. (Retrieved from IFEX International Freedom of 
Expression eXchange website, 20 November 2006):

     www.ifex.org/en/content/view/full/71539
Teburoro Tito (2001).  President of Kiribati  (Retrieved 1 December 2006):
     http://ijc.md/en/activities/pfw/quotes.html
     www.worldaudit.org/presstext.htm Kiribati: F 5-9-14=28 
Teabo. T. (2005, October 4). Editors are on suspension, Radio Kiribati.
Teabo, T. (2005, October 6). Investigation mounting, Radio Kiribati.
Teabo. T. (2005, October 7). No media freedom in Kiribati, Radio Kiribati.
Teewe, N. (2007). Minister of Communications letter to Tematairiki, March 21.
Transparency International report 2004. (Retrieved 1 December 2006) : 

http://www.transparency.org.au/documents/kiribati.pdf

Taberannang Korauaba is publisher of the i-Kiribati newsletter 
Tematairiki. Formerly a senior journalist and editor with the Broadcasting and 
Publications Authority (BPA) in Kiribati, he now lives in Warkworth, New 
Zealand. An earlier version of this commentary was presented as a paper 
at the Second Joint Journalism Education (JEA)/Journalism Education 
Association of New Zealand (JEANZ) conference, Auckland, December 4-7.
tkorauaba@xtra.co.nz


