and often wilful blindness. Al Jazeera
is not the perfect solution, but at least
it offers the hope that it will keep peo-
ple talking to each other. In the cur-
rent situation, that may be all we can
ask for.

References

Grossman, D. (2001, December 19). We
have garrotted our own necks with a
chain of violence. The Guardian.

All activities of Al Jazeera TV suspended
in Iran. (2005, April 18). Islamic Re-
public News Agency.

Va.-based, US-financed Arabic channel
finds its voice. (2004, October 15).
The Washington Post.

PROFESSOR ALAN KNIGHT is a
board member of the Asian Media

Information and Communication
Centre (AMIC) .

Hong Kong still
a sanctuary for

dissident media
1deas and sparks

The Chinese Journalist: Mediating infor-
mation in the world’s most populous
country, by Hugo de Burgh. London and
New York: Routledge-Curzon, 2003,
248pp, ISBN 0 415 30573 X

HINA IS a fertile place for jour-

nalists’ stories. We frequently
read that China has changed and is
continuing to do so for the better. But
the magnitude and nature of changes
in China may be hard to comprehend
for journalists who observe them
from the relatively stable freedoms of
Western democracies.

One might consider the impact of
political change on the single life of
a 20th century Chinese intellectual.
A friend of mine’s Chinese grand-
mother decided to see out her days in
Hong Kong. The old lady had been

182 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (1) 2006



born in the twilight of the imperial
court of the Manchus and had been a
child as the Republic was born. She
had grown up as the warlords
balkanised her country and witnessed
the rise of the Guomindang national-
ists. She fled the massacres of the
Japanese invasion and cheered the
Communist revolution. Then she saw
her friends sent to re-education camps
after Mao lured them to criticise him
and ‘let 100 flowers bloom’.

Later, she only just survived the
famine created by Mao’s then lauded
Great Leap Forward. Intellectuals
who had made it so far, found them-
selves rounded up by the Red Guards
of the subsequent Cultural Revolu-
tion, to be vilified, harassed and some
times murdered. After a lifetime of

turmoil, the British colony seemed an
outpost of sanity and security.

British Hong Kong had, in its last
days, a mostly free press which re-
ported to the world on China’s con-
vulsions. Greater China never did.

Generations of Chinese journal-
ists have been forced to accommo-
date, rationalise and advocate a se-
ries of truth-sensitive regimes of vari-
ous shades of repression. What may
have been seen as the truth today,
could be declared incorrect tomorrow
and illegal next week.

In China, according to the author
of The Chinese Journalist, Hugo de
Burgh, most journalists once saw
themselves as ‘the throat and tongue’
of the Chinese Communist Party
(CCP). China has traditionally seen
journalists as intellectuals and jour-
nalism has been a recognised route
to senior CCP positions. (The editor
of the People’s Daily still holds min-
isterial status.) The party line was
crystallised by the People s Daily and
enforced by attendance at regional
CCP Propaganda Party meetings.
This imposed conformity was par-
ticularly severe during the Cultural
Revolution, when Red Flag
editorialised that there could be ‘ab-
solutely no press free of restrictions’
and expression of ‘different opinions’
must not be allowed!

Chinese journalists and journal-

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (1) 2006 183



ism were therefore embedded in the
authoritarian state power structure,
which prevailed, in spite of moves
towards a market economy.

But China is changing.

The growth of free market has
allowed Chinese media groups to
transform themselves from state sub-
sidised industries to horizontally and
vertically integrated conglomerates
engaged in real estate, property de-
velopment, manufacturing and other
entrepreneurial activities. This proc-
ess was evident when I examined the
operations of the Guangzhou Daily,
and compared its reporting of the
1997 Hong Kong handover to that of
the People’s Daily. Questions about
CCP assumptions at the heart of Chi-
nese journalism could be seen to be
creeping in at the margins of Chinese
regional newspapers. They were re-
flecting the style of anglophone jour-
nalism practised in Hong Kong.

Economic freedoms, de Burgh
argued, provided Chinese media
groups with a degree of independ-
ence, allowing Chinese journalists to
mediate between citizens and state,
engaging in public scrutiny of admin-
istrators. Modern Chinese citizens
wrote to the press seeking reforms,
in the same way Manchu peasants
petitioned the mandarins. Modern
mainland Chinese journalists could
act as a check on officials’ corruption,
in ways which were unimaginable in

the Cultural Revolution. But criticism
of the CCP’s central authority, like
that of the Dowager Empress, con-
tinued to be forbidden.

A free market was not necessar-
ily interdependent with free speech.
Chinese journalists were bound by
their nation’s cultural and political
norms. Their myths reflected the evo-
lution of mainland Chinese journal-
ism: the role of the CCP as national
saviour, the benefits of paternalistic
leadership, the myth of harmony and
most recently the belief in salvation
through wealth.

De Burgh suggested that what he
called anglophone journalists were
not nearly as free to diverge from
consensus as their notions of free
speech might suggest. Anglophone
journalists couched their stories in
Western myths; including those of
progress, individualism and benign
authority

In practice, he said, many
anglophone and Chinese journalists
did not challenge authority. Most
journalists, wherever they were lo-
cated, did not practise investigative
journalism, de Burgh said.

This attempt at cultural even-
handedness was perhaps the book’s
greatest weakness. There is a signifi-
cant difference between writing what
one is given and having to write what
one is told. Mainland Chinese jour-
nalists remained more tightly control-

184 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (1) 2006



led by state assumptions than in west-
ern journalism cultures. Dissident
western journalists get the sack. Dis-
sident Chinese journalists can still go
to jail. One merely had to compare
mainland China’s reporting of CCP
sensitive stories about Taiwan, Tibet
or domestic terrorism to that of Hong
Kong, to expose where cultural prac-
tices ended and censorship began.
Critics, whether they be Falun Gong
or Hong Kong’s Democrats are si-
lenced in Beijing. It was significant
that the half million strong, free
speech demonstrations held in Hong
Kong in 2003, were either ignored or
dismissed as ‘large meetings’ in other
parts of China.

Hugo de Burgh’s book does much
to illuminate Chinese mainland jour-
nalism which he said was inextrica-
bly bound up with the often implicit
expectations of China’s culture. He
provided unique insights to their edu-
cation, practices and philosophies.
But there are two co-existing press
systems in China which influence
each other; on the mainland, where
the CCP exercised direct control and
in Hong Kong, where the CCP sought
to contain free speech. To ignore the
latter is to neglect a dynamic for real
change in journalism, one which fires
the former with ideas, examples and
information.

In spite of economic and regime
change, most Chinese citizens still do

not enjoy free speech. Hong Kong
remains a sanctuary for the dissident
ideas needed to give journalism its
intellectual spark and ethical impulse.
This view does not represent
anglophone notions of democracy.
Rather it reflects the United Nations
Universal Declaration of Human
Rights; freedoms which Hong Kong
journalists have sought to defend and
extend.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 12 (1) 2006 185



