
MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 218  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

DR JANET BEDGGOOD
Senior lecturer in communication
studies at Auckland University of
Technology

Important media
issues raised but
a patchy probe

Whose News?, documentary by
Aotearoa Independent Media Centre,
screened on Triangle Television, 2004.
27 minutes.

THIS SHORT documentary raises
some serious issues about the

quality of news in New Zealand me-
dia. Leading with the statement that
NZ has the ‘most deregulated, com-
mercialised media market in the
world’, it examines private owner-
ship and the drive for profits with the
implication they both have a profound
effect on news content.

Bill Rosenburg, of the Campaign
Against Foreign Control of Aotearoa
(CAFCA), sets out patterns of owner-
ship in  the press, radio and television
(see also Rosenberg, 2002). His argu-
ment is that not only do foreign own-
ers dominate the media market, but
they influence media content. His

mapping of the structure of owner-
ship in the overseas companies that
control NZ media, is incontrovert-
ible. The commentary points to NZ
having no restrictions on foreign own-
ership nor cross media ownership to
prevent monopolies. But although the
question of influence by these foreign
owners is raised, the film gives only
one example. In 2001, as part of a
campaign in the New Zealand Herald
promoting NAFTA, the Herald owner
Tony O’Reilly brought Brian
Mulroney, a former Canadian Prime
Minister, to NZ to advocate for inter-
national trade agreements. At the same
time, the anti-free trade lobby brought



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 219

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

Naomi Klein to speak. Thousands
attended her public meetings. The
Herald covered Mulroney exten-
sively, while Klein was soft news on
the features page.

Rosenberg suggests that Rupert
Murdoch papers supported the war in
Iraq  but gives no evidence. The
Guardian ran a story claiming that
the Murdoch press editors world-wide
followed their boss’s pro-war line
(Greenslade, 2003). Wellington’s
Dominion Post was included. The
Dominion Post carried editorials and
stories by Robert Fisk opposing the
war and the NZ Government had popu-
lar support for refusing to join Presi-
dent Bush’s rush to war, so this claim
that their editorial line supported the
US invasion of Iraq would be worth
investigating.

To follow the logic of
Rosenberg’s argument that foreign
owners subvert content, the documen-
tary makers should look at the only
remaining  locally owned metropoli-
tan daily in NZ, the Otago Daily Times,
and compare its content with the other
metropolitan dailies to see if the sto-
ries are substantially different in em-
phasis and quality. As the press has
always been a commercial enterprise,
it is likely that NZ capitalist owners
operate their papers as businesses like
their overseas counterparts.

One section of the documentary

looks at the dismissal of Herald car-
toonist, Malcolm Evans,  in terms of
the censorship of political views.
Evan’s commentary in this edition of
PJR (pp 71-80) puts his perspective
of events and the documentary takes
his position. His cartoons on the Is-
raeli-Palestinian conflict drew com-
plaints;  Evans says they were from
Zionists. He was asked by the editor
not to submit work  on the subject.
Evans says he was employed on the
basis of editorial independence and
refused this directive.

Evans seems naive in expecting
cartoonists to have an absolute right
to freedom of expression or other-
wise the news is ‘manipulated’ – as if
news items were not selected and
framed in particular ways every day.
I think the question of censorship is
more complex than Evans allows.

The cartoon at the centre of the
controversy substituted a Star of David
for the second ‘a’ in the word ‘apart-
heid’ on a wall in a Palestinian area.
Evans quotes at length from Avraham
Burg, an Israeli who objects his Gov-
ernment’s policy on Palestine, to sup-
port his own position. But the Star of
David associates all Jewish Israelis
with their Government’s treatment of
Palestinians, including the Jews who
object.

In a  Mediawatch interview (2003)
Russell Brown reminded Evans that



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 220  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

the Herald  defended its publication
of a story on a thesis that denied the
holocaust but Evans had never made
any ‘distinction’  between that and his
own cartoons. Rather, he makes the
connection with cartoonist Tony Auth
whose cartoon in the Philadelphia
Enquirer showed Arabs herded into
jail-like sections of the Star  of  David.
Lobby groups protested strongly but
Auth’s editor defended him publicly.

For the claim that commercial
pressures undermine the quality of
news, the documentary presents con-
vincing evidence from Joe Atkinson,
of Auckland University, on the dete-
rioration of state television news since
the push for deregulation in the 1980s
when TVNZ was made a state-owned
enterprise. The commentary says it is
‘too soon’ to test whether the new
TVNZ charter with its public service
goals, has made any impact on news
and news programmes. This reluc-
tance to inquire leaves another im-
portant comparison unexplored.

When Bill Ralston became
TVNZ’s first head of news and cur-
rent affairs under the charter, he came
with a reputation as a good investiga-
tive journalist. But Ralston declared
he wanted no more ‘boring’ stories.
Mediawatch (2004) has tracked the
shedding of experienced journalists
and the demise of the weekly docu-
mentary programme Assignment,
leaving Sunday to cover current af-

fairs with stories that lack depth and
context. Colin Peacock’s comments
imply it takes a tabloid approach:

Most often...Sunday’s stories simply
aren’t newsworthy enough. Take last
weekend - the Maori Party was regis-
tered, ACT got a new leader – but
Sunday chose to trail this [trailer for
a story on infidelity]: ‘Are you being
cheated on? Are you cheating? – It’s
our nature, women get away with
affairs far more than guys do. Con-
vinced it will never happen to you?’
(Mediawatch, 2004).

However,  Whose News? concludes
by suggesting public broadcasting as
a solution, not part of the problem of
the inferior news standards.

By pointing to problems the docu-
mentary makes a good start. We need
a follow-up to investigate more thor-
oughly the issues it raises.

References
Greenslade, R. (2003, February 17). Their

Masters Voice. The Guardian.
Rosenberg, B. (2002). News media own-

ership: How New Zealand is foreign
dominated. Pacific Journalism
Review, June,  8: 59-95.

Mediawatch. (2004, June 20)  Interview:
The Bill Ralston Show.

Mediawatch. (2003, August 17). Inter-
view:  Malcolm Evans.




