
MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 32  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

3. City Voice, an alternative
to the corporate model

SIMON COLLINS and JEREMY ROSE
Former editors of City Voice, Wellington

FOR JUST over eight years, from April 1993 to June 2001, City Voice
provided a small, worker-owned alternative to corporate news media
ownership in New Zealand. Unlike almost all other mass media in New

Zealand, City Voice did not exist primarily to make money. It aimed to earn its
workers a decent living, but primarily it existed for reasons that are summed
up in this edition of Pacific Journalism Review by the word democracy. City
Voice aimed to give a voice to the people of Wellington to help them  influence
the issues that concerned them.

In this commentary, we first place City Voice in an historical media
context. We then outline the history of the publication: its purposes, its
contents and character, its role in the Wellington community, its ownership
and finance, and the reasons for its eventual closure. Finally, we draw some
conclusions.

Why news media exist
Most news media in New Zealand and the rest of the English-speaking world
today are owned by big companies that exist purely to make money for their
shareholders. Because we are dominated by Anglo-American corporate cul-
ture, it is easy to forget that this is a relatively recent and unusual phenomenon.
Historically, many of the world’s newspapers were founded to promote the
political views of their founders and/or the economic and cultural/linguistic

Case studies



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 33

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

interests of social and ethnic groups. These are still the driving forces of many
newspapers in most countries where press freedom exists, and indeed of Maori
and other ethnic media in New Zealand too.

It is true that these original political and social purposes have been
progressively weakened during the past 100 years or so as small, family-owned
news media have been absorbed into huge multinational companies whose
shareholders are mostly too distant to care about any aspect of the business
other than its profits. The result in New Zealand is that most news media select
the stories that are covered, and decide on their placement in newspapers and
news bulletins, on the basis of day-by-day monitoring of which stories achieve
the highest sales or audiences. Almost subconsciously, journalists absorb the
resulting ‘news values’ that sell: emotion (including conflict, sex, race,
violence, death); the unexpected (usually the negative); striking visual images;
relevance to the audience; elite ‘celebrities’; and humour. Stories are written
and rewritten to exaggerate these elements, leaving out other material that
might ‘bore’ people. The results are often grossly misleading, alarmist
headlines that induce excitement, fear or resentment but seldom understand-
ing.

But news does not have to be defined by that commercial framework. An
alternative is a democratic framework which sees empowering all the people
as the best guarantee of the personal freedoms and collective material security
that are important for human enjoyment of life. In any society beyond village
level, such a democracy requires news media which: (1) keep watch on
economic, social and environmental developments and alert people to major
issues as they arise; (2) inform people fully and honestly about all issues; and
(3) provide a forum in which all people can debate the issues and so help to
shape society’s decisions. A meaningful democracy requires such media, even
if they do not make money.

City Voice: origins and goals
The idea of City Voice began when the two of us met through a mutual friend,
Chris Ritchie, in mid-1992. We gradually widened the founding group to
include other journalists such as Nick Bollinger, Mark Cubey and Rachel
Woodley, photographer David Gurr, artist Chris Healey, advertising staff
Anna Locker-Lampson, Seona Ashton and Viv Brown, accountant Dave
Jenkins, office manager Sue Brimblecombe and distributors Babe and Karen



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 34  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

Edwards. We saw the need for a democratic newspaper that would provide an
alternative to the commercial media in which many of us had worked. We
believed that the commercial definition of ‘news’ was alienating many people.
It made them feel angry and bitter –  and powerless to do anything about it. So
they turned off, and we saw people, especially young people, drifting away
from following the news seriously. We believed that was not in people’s best
interests –  it simply handed power over to an elite.

So with City Voice we aimed to produce a different kind of newspaper,
which tried with public journalism to empower people to understand issues
and to actually do something about them (Venables, 2001). We aimed to report
on the views and life experiences of ordinary people. If we were writing about
schools, we aimed to interview the students; if the subject was prisons, we
would interview the prisoners; if it was drugs, we would interview the drug
addicts. We adopted a slogan from America: ‘News you can use’. We ignored
stories about the latest crimes and disasters, and sought out stories where
readers could do something about the issue, such as city council plans for the
waterfront or the proposed inner-city motorway. We also wanted to make the
paper the best guide to ‘what’s on in town’. And we wanted to provide practical
information such as the cheapest places to buy various goods and services,
where to go to play various sports, and more whimsical material about the latest
fashions, favourite recipes and street gossip.

We formalised these goals in an Editorial Charter:
City Voice is published weekly for the following purposes:
1. To provide a vehicle for all members of the central Wellington
community to communicate news and opinions to one another, subject
only to constraints of space, public interest and readability, as deter-
mined by ordinary shareholders of the company.
2. To inform the people of central Wellington about issues affecting their
community through high quality news reports, feature articles and
analysis.
3. To provide the best available guide to what’s on in Wellington through
comprehensive listings, reviews and news of the arts and entertainment.
4. To campaign for a fairer and more tolerant society, and for an
improved quality of life in central Wellington.
5. To ensure, in particular, that the activities and concerns of the
relatively poor and powerless are represented in news and opinion
articles each year at least in proportion to their share of the local
population.



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 35

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

6. To offer practical advice to readers about aspects of daily life.
7. To avoid denigrating any individual or group unless the benefit to the
general public from publishing such material exceeds the hurt to the
individual or group concerned.
8. To pursue all these goals with a sense of humour and a warm delight
in the diversity of life.

Character  and contents
City Voice was a tabloid newspaper averaging around 20 pages a week –
usually three or four pages of community news including local politics, four
or five pages of news, reviews and comprehensive listings of arts and
entertainment, two pages of ‘Writeback’ (letters and opinions), and a mix of
features including profiles, backgrounders, health, food, fashion, motoring,
gardening, architecture and design and occasional sport.

We printed 28,000 copies and distributed 21,000 free to every letterbox in
Wellington’s central business district and inner suburbs from Wadestown to
Berhampore, Northland to Hataitai. Most of the other 7000 copies were
distributed free in wire street stands and on café  counters around town, and
about 100 were mailed out each week to paying subscribers.

It was a radical, activist paper. Our first issue led with a group called
Friends of the Library which was set up, largely because City Voice made it
possible, to campaign against the city council’s proposed library charges (the
council eventually backed down). Early issues of the paper ran an opinion
piece by a sex worker about the soliciting law, an interview of the Children’s
Commissioner by a group of children, and an interview with Satan’s Slaves
about whether local residents were right to be afraid of the gang’s heavily
protected suburban house. In background articles, we unkindly compared
Wellington’s so-called ‘Labour’ mayor Fran Wilde with Britain’s Margaret
Thatcher, noting the similarities between Thatcher’s poll tax and Wilde’s
plans for uniform annual charges to replace graduated property rates. We
focussed on the council’s underlying ideological agenda, rather than confusing
readers with the personal squabbles between councillors which tended to
dominate the local dailies.

City Voice was the first paper in Wellington to take the arts seriously. Our
regular reviewers were passionate about their subjects. We interviewed the
people involved in nearly every new play, ran at least one story a week on the
visual arts, profiled local and visiting musical groups and reviewed most new



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 36  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

movies. We published special issues for the Wellington Film Festival, and
produced the programme for the annual Fringe Festival.

The other sections of the paper aimed to be relevant to ordinary people.
The food section started off with articles on home cooking as well as wine and
restaurant reviews. Fashion pages covered clothes that people actually wore,
rather than the bizarre creations that pass for fashion in glossier publications.
Motoring pages featured individual Wellingtonians’ favourite cars, including
much-loved old bombs as well as newer models. Health pages focussed on low-
tech therapies such as homoeopathy and massage.

At first, the whole paper was totally editorially-driven and most ads were
sold for placement anywhere in the paper rather than on specific pages such as
food or fashion. However, as a free paper we depended on advertising, and
gradually the advertising team talked us into running more and more advertis-
ing features where stories were written specifically to fill the space between
ads on arranged themes. This started with pages on particular suburbs such as
Kelburn or Newtown. In later years it extended to sections on travel and other
advertising topics such as party ideas, suntan lotions, home heating and
upcoming events such as craft shows.

Partly in a move to take back the initiative editorially, we also offered
various groups in the community the chance to publish their own ‘papers
within a paper’ on a monthly or six-weekly cycle where they had total editorial
control over what went into their papers (usually one or two pages). These
included Chinese Voice, Enabling Voice (people with disabilities), Fe’e
(Pacific Island), Greek Voice, Indian Voice, Mauri Ora (Maori), Queer City
(gay/lesbian/transgender) and papers for old people and young people.

Empowering the community
City Voice gave a voice to many people who had never had a voice in the news
media before. We reported on the meetings and concerns of council tenants and
provided space for their opinion pieces in the Writeback pages. Several tenants
became regular volunteers in our office. Others told us that they could not
afford to buy daily newspapers and they were grateful to get good local news
for free from City Voice. Most of the ‘papers within a paper’ also gave a voice
to communities that had never had a chance to speak to the general public of
Wellington before.

City Voice strengthened local democracy by giving local body issues the



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 37

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

kind of  in-depth coverage which the commercial media avoid as too ‘boring’.
We helped to change the sense of hopelessness and helplessness that many
ordinary people feel about the news. A security guard at the council used to tell
us we should call the paper ‘The Truth’ because it was the only paper that
reported on what was really happening. We helped to strengthen already-
strong local residents’ groups by reporting on their meetings and concerns.
City Voice became the bulletin board for organisations such as the Residents’
Coalition, ad-hoc groups to Save Capital Power and Save the Airport and local
groups on national issues such as Project Waitangi. Our coverage of the city
council’s draft annual plans and consultation meetings helped to attract record
numbers of submissions on the plans. We covered pretty much every public
meeting, petition and protest on our patch, usually both to tell people about the
event beforehand and then to report afterwards on what happened. We
organised public meetings ourselves on issues where no one else was doing it,
such as the proposed sale of the airport and the proposed removal of liquor
monopolies held by local licensing trusts. We ran a series of meetings on
national election issues such as health, education and the economy for
Wellington Central candidates and party spokespeople in the 1999 election.

The paper got many Wellingtonians excited about the arts and other public
events. Surveys showed that a high proportion of theatre and gallery visitors
read about the shows in City Voice. Some public lectures at Victoria University
and elsewhere were filled to overflowing after City Voice stories about the
lecturers.

On the other hand, for some readers, we overdid it. Especially towards the
end of the paper’s life, we heard from people who were sick of all the stories
about protests and bored by our ‘obsessive’ coverage of the proposed
privatisations of Capital Power and then Wellington Airport. Even though we
always aimed to cover protests in a ‘constructive’ way, with phone numbers
and details about how to get involved, our coverage was often seen as
unbalanced and ‘shrill’. The paper became seen as narrowly oppositional, full
of carping criticism. There was little to get excited about or to inspire.
Although McNair surveys showed that our total readership was steady, the
anecdotal evidence suggested that it was narrowing. People interested in local
politics and the arts tended to love the paper, but many people interested in
other things stopped reading it.



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 38  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

Ownership and finance
City Voice was owned by the Te Aro Publishing Cooperative Ltd, a registered
company whose articles of association provided that its ordinary shares would
be held in equal amounts by each of the people who worked for it.

The cooperative issued redeemable preference shares to about 160 people
who invested a total of $165,000, which we promised to repay in either three
or five years, with interest payable by two options – either at the rate of inflation
plus a fixed amount, or at a variable rate based on the profits we had made.
There was a board of directors usually of five or six people, of whom one was
elected by the redeemable preference shareholders. All the other directors
were elected by the ordinary shareholders to maintain the principle of worker
control. We believe that, just as empowering all the people is the best guarantee
of the freedom and security that make life enjoyable in any human community,
so empowering all the workers is the best guarantee of an enjoyable workplace.
Individual workers would, of course, make decisions appropriate to their roles
as news editor, arts editor, advertising manager and so on on a day-to-day basis.
But the principle of cooperative ownership meant that all the workers collec-
tively would make major longer-term decisions such as whether profits should
be handed out to the shareholders or reinvested in improving the paper.

This structure helped the paper to start with great enthusiasm. None of us
had launched a paper on this scale before, and we all learnt a lot of new skills
in the process. Cooperative meetings were held every fortnight or so and
helped to build a sense of inclusiveness. At least in the early stages, workers
were prepared to effectively subsidise the paper by taking low wages in the
expectation that they would reap the benefits of future profits. There was a one-
for-all and all-for-one attitude that saw advertising reps writing reviews,
journalists laying out ads and the whole staff helping to paste up the paper on
what were often chaotic Wednesday mornings.

However, this changed gradually, mainly because the paper did not make
money. Rather than discussing how we should spend the profits, cooperative
meetings became dominated by how we could cut costs to survive. Wages were
low: we all started on a common wage of $NZ300 a week before tax; we raised
the wage gradually to $500 by 1996; but were forced to cut it back to $450 the
following year to stay afloat. The year we cut the wages, 1997-98, was the only
year when we made a profit and were able to repay 10 per cent of the money
that had been invested in redeemable preference shares back in 1993 – a small



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 39

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

token of good faith to people whom we had promised to repay in full with
interest. In all other years we lost an average of about $50,000 a year on
turnover of around $500,000. We had always expected that the paper would
take a couple of years to become established –  that was the main reason we
raised capital initially. But once the capital had gone, survival became a matter
of increasingly desperate cash management, trying to round up cash from late-
paying advertisers and delaying our own payments as long as possible. We cut
not only wages but also the working hours of some workers, putting more
pressure on the remaining workers, so that everyone was always short of time.
Increasingly, people resented the time required for cooperative meetings, and
found the meetings painful experiences. Attendances dwindled, and meetings
became less and less frequent.

In the planning stages of the cooperative, it was agreed that members
would not only share any future profits, but would also share responsibility for
any losses. This was later amended at the request of the parents of one of the
cooperative’s youngest members. Towards the end of the paper’s life, this led
to a situation where the directors –  none of whom by that time actually worked
for the paper – faced the possibility of carrying quite large losses. Workers
were understandably reluctant to become directors and share responsibility for
losses. As a result, the board of directors began to meet more frequently and
increasingly took the hard decisions. In the last few years of the paper’s life,
occasional meetings of the full cooperative often had little option other than
to rubber-stamp decisions already taken in principle by the board. Conversely,
the board vetoed a number of cooperative decisions, and the cooperative
effectively ceased to be the final decision-making body.

Endplay
Advertising revenue peaked in 1996-97, but even then there was considerable
stress because we were spending more than we were earning. As a totally
independent enterprise, we lacked the economies of scale that larger compa-
nies get from producing several publications with the same staff and equip-
ment. We also refused for as long as possible to compromise on what we
considered to be the minimal number of journalists required to produce a good
newspaper: a fulltime editor/news editor, a fulltime arts editor/reporter, a
fulltime photographer, a half-time subeditor/production manager and part-
time reviewers and listings editors. By contrast, some of our competitors in the



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 40  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

Capital Community Newspapers group got by with a single editor/reporter for
each paper, plus shared group production resources.

Staffing apart, the paper was always run on a shoestring. Our desks were
donated, usually with drawers missing. Paper was recycled. As we could not
afford cleaners, we cleaned the office ourselves after the publication went off
to the printer each week, with the result that for most of each week the office
looked like a bombsite. The computers, the printer and the photocopier broke
down often because we deferred maintenance as long as possible.

Everyone focussed on getting the paper out each week. The editors wrote
stories as well as editing stories by other contributors. The advertising manager
sold ads personally as well as managing the other reps –  usually selling right
up to the last minute in a frantic effort to reach our break-even sales figure each
week. Late ads and late stories usually forced the production manager to work
through most of the night before the paper went off to the printer on a
Wednesday morning. It was a hand-to-mouth culture and there was never
enough time for forward planning.

At the end of 1996 our first advertising manager left because she could not
see how to boost sales any further. Early in 1997, a bitter personal dispute
between the new advertising manager and our top-selling sales rep led
eventually to both of them leaving. Sales plunged. A new advertising manager
managed to stop the collapse, but sales never recovered to their previous peaks.
The board took the traumatic decision to cut the wages.

The paper survived for another four years, but from then on it was in a state
of semi-permanent crisis. Morale was fragile. A few weeks of good advertising
sales boosted everyone, but then a bad week induced panic, which made it
much harder for sales reps to maintain the motivation required to sell. Already-
overworked journalists became consumed with thinking up and writing
advertising features to try to help the advertising staff sell ads. Page numbers
shrank in line with falling advertising from 24 pages to 20, then 16, then 12,
so there was much less room for good stories, and much of the surviving
‘editorial’ space had to be devoted to advertising features. There seemed to be
no point in widening the pool of volunteer contributing writers as there was so
little space for their stories, so as existing volunteers moved on, the writing
pool narrowed. In the last few years, working at City Voice came to seem like
living in a ghetto, largely cut off from the wealthy city around us.

In late 2000, conscious of their potential liability for ‘reckless trading’ if



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 41

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

the paper continued, the directors decided to wind up the cooperative. Some
of those working at the paper led by the arts editor, Federico Monsalve, formed
a new company, City Voice Media Ltd, which raised extra capital, cut costs and
continued publishing for a few more months. But in June 2001 the new
company decided that it too could not afford to lose any more money, and the
paper closed. All trade creditors were paid off by September 2003, but apart
from the 10 percent repaid in 1998, the investors in both Te Aro Publishing
Cooperative and City Voice Media lost all the money they had invested.

Why City Voice closed
City Voice did not close for lack of capital. When we sought capital in 1993,
we were overwhelmed by the response. One retired civil servant who did not
know any of us walked in off the street and invested $10,000.

Nor were we beaten by any underhand tactics by the commercial media.
The dominant media company in Wellington, INL (now Fairfax), ignored us
because our advertising revenue was too small to have any effect on it. Our
most direct competitor, another free weekly aimed at visitors and the entertain-
ment market, Capital Times, did fight us hard, approaching all our advertisers
and offering better deals after every issue of City Voice came out. But we did
the same to it and regarded it as a fair competitor.

So City Voice failed simply because we could not sell enough advertising.
This, in turn, was because we did not reach enough readers. Rather to our
surprise, advertisers were always willing to advertise in City Voice if it gained
them enough extra customers. Most of them did not even notice our politics –
but they did notice whether their sales rose when they advertised in different
media. Advertising in City Voice did work for some businesses, such as organic
health food shops, alternative health therapists, theatres and some restaurants.
But crucially, it never worked for big-volume advertising areas such as real
estate, cars, jobs, supermarkets, fashion and appliance stores. With hindsight,
we believe there were three main reasons for this:

First, over time the paper became increasingly narrowly focussed on local
politics and the arts, and the people interested in those things are generally not
big spenders on property, cars and so on. We gained a much broader readership
at first because the paper was new and exciting with unconventional stories,
innovative design, striking photos and content innovations such as the ‘papers-
within-a-paper’. But over time we lost readers because we lost some of the



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 42  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

people who came up with
those innovations, and we
failed to keep drawing in new
contributors to replace them.
Gradually, nearly all the ele-
ments of the paper apart from
politics and the arts became
subverted by the drive to sell
advertising. Too often fea-
tures were written reluctantly
to sell ads around, rather than
with humour and passion.

Second, the advertising
features themselves turned
readers off. Ironically, with
hindsight, we believe we
would have sold a lot more
advertising if we had refused
the pleas from the advertis-
ing staff for advertorials and
stuck to producing good sto-
ries.

Third, we failed to dis-
City Voice: The morning after, 18-25 April 2001.

tribute the paper to those who wanted to read it. We usually ran out of copies
in the street stands and cafés, and often had calls from people in more distant
suburbs complaining that there were no stands in their areas. Yet when we
surveyed the suburbs where we did distribute to all letterboxes, we found that
20 percent of the households put City Voice straight into their recycling bins
because they did not have time to read it. We realised that we should abandon
home delivery and switch to having a lot more street stands through the whole
region, rather than just in the central city. The switch would have boosted our
readership by at least 20 percent, and it would have delivered advertisers a
more distinct ‘demographic’ –  mainly younger people who go out a lot and
have money to spend. It would not have reduced access to the paper for other
people such as council tenants who valued the paper for its news coverage,
provided that we had enough street stands at local dairies and supermarkets and
in the main council complexes. But we felt that we could not take the financial



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 43

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

risk of such a fundamental change unless we had some bank savings to cover
the time it would take to pick up new readers (to replace those who would no
longer get the paper delivered at home). With mounting debts rather than assets
to back us, we never made the change.

Alternative models
In New Zealand, discussions on business ownership focus almost exclusively
on either foreign versus local or public versus private. Disappointingly, what
little debate there is about media ownership tends to follow the same pattern.
Would proponents of New Zealand ownership really prefer, say, that the
Dominion-Post was owned by a local millionaire such as Graeme Hart, rather
than by Britain’s Scott Trust? Hart has become New Zealand’s richest man by
a singleminded pursuit of profit, whereas the Scott Trust, which publishes
The Guardian and The Observer and has a major share in a South African
weekly, has the sole aim of producing quality newspapers (www.gmgplc.co.uk/
gmgplc/scott).

In the past century, New Zealand’s newspapers have been transferred from
wealthy establishment families to a virtual duopoly of multinational media
giants. Yet it’s doubtful if the shift has impacted adversely on the quality of
journalism or on the political leanings of the country’s various newspapers and
magazines. Few would argue that the Irish-owned New Zealand Herald  is
inferior journalistically to the still family-owned Otago Daily Times, or that
the locally owned National Business Review is more sympathetic to workers’
views than the foreign-owned Listener.

The arguments for and against foreign ownership are economic, not
journalistic. Both foreign and local corporate media owners tend to want
establishment news media which reflect the views of the ruling elite.

But there are alternatives. In Britain, the Scott Trust, founded in 1936 to
safeguard free and liberal journalism, is living proof that major dailies need not
be cash cows for multinational companies. For decades, the profits from The
Guardian have been ploughed back into quality journalism. In France, Le
Monde is part-owned by societies of its journalists and readers, although it is
now also listed on the Paris stock exchange, and the left-wing daily Liberation
is half-owned by its staff and ‘friends’ (www.lemondeinenglish.com/
keydates.php, http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/3614785.stm). In the
US, 10 per cent of people who tune into public radio and television also donate



MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

 44  PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004

to public broadcasting through annual pledges, contributing 22 percent of the
service’s income (Aufderheide, 2000). Free liberal ‘city newspapers’ provide
alternatives to the mainstream press through street stands in most US cities
even as small as Boulder, Colorado (population 95,000; see
www.boulderweekly.com). Their advertising base includes entertainment and
personal ads and lifestyle products for young professionals, such as outdoor
clothing, designer furniture and travel.

Closer to home, the stability and longevity of membership-owned organi-
sations such as the Automobile Association, Public Service Investment
Society, AMI Insurance and Consumer magazine suggest that there are viable
alternatives to publicly listed companies.

With the right editorial judgements and distribution arrangements, we see
no reason why another worker-owned newspaper should not be as commer-
cially successful in New Zealand as the free city newspapers are in the US or
as paid trust – and worker-owned newspapers are in London and Paris (with
obvious adjustments for our smaller size). Our experience would, however,
argue against raising capital for a democratic news outlet by claiming to offer
a straight commercial investment. If the goal is to create a newspaper for
democratic reasons rather than to make money, it would be more honest to say
so from the outset, and to raise money through subscriptions to a membership-
based readers’ society or trust which does not pretend to offer interest or
dividends.

To a large extent, the social base for such a publication already exists. The
not-for-profit sector has a vested interest in a new type of newspaper – one that
shares the concerns of workers, environmentalists and human rights activists.
A paper committed to independent quality journalism that forgoes a bogus
neutrality for an informed and lively commitment to progressive causes.

The combined communications budgets of New Zealand’s unions and
assorted non-government organisations – largely wasted on propaganda sheets
that nobody reads – would easily cover the costs of a good national weekly.
However, convincing unions and NGOs to hand over their communications
budgets to an independent newspaper on the understanding that it shares
certain core values is about as likely as convincing Barry Colman to hand over
the NBR to a trust.

But it does seem possible that unions and NGOs might be willing to
support such a paper by paying for bulletins to appear in it. Full-page adverts
could replace their current magazines and journals – delivered free to mem-



PACIFIC JOURNALISM REVIEW 10 (2) 2004 45

MEDIA OWNERSHIP AND DEMOCRACY

bers. The bulletins would appear in a publication that people actually want to
read – and they would reach non-members.

Conclusion
For eight years, City Voice provided a democratic alternative to the commer-
cial news media in Wellington. It empowered its readers to take part in local
democracy by providing the in-depth information they needed to understand
the issues. City Voice also created and publicised opportunities to take part in
public debate and to influence decision-makers. It strengthened public partici-
pation in the creative and intellectual life of the city. Its cooperative structure
facilitated an inclusive culture where the paid workers were willing to support
one another regardless of formal job descriptions.

The experiment did not last because of editorial mistakes, largely to do
with allowing the paper to become too narrowly focussed and too dominated
by advertising features. The paper also failed to change its distribution
arrangements when it became clear that the paper was not getting to the people
who wanted to read it.

But it is vital to a meaningful democracy in any country that the news
media should not be left entirely to companies that are in business primarily
to make money. We need democratic news media that are committed to
empowering their readers, listeners or viewers to understand the issues and
take part in public debate. Such models exist internationally and in member-
ship-based organisations in New Zealand. We hope that wider democratic
media will arise again in this part of the world.

References
Aufderheide, P. (2000). The Daily Planet: A Critic on the Capitalist Culture Beat.

Minneapolis: University of Minnesota Press.
Venables, D. (2001). City Voice: A Community Newspaper does Public Journalism,

Australian Journalism Review, December, 23(2): 21-38.

Simon Collins was editor and news editor of City Voice from 1993 to 2000 and
is now science reporter for the New Zealand Herald. Jeremy Rose was arts
editor and reporter for City Voice from 1993 to 1996 and is now a research
writer for Consumer magazine.
jeremy.rose@clear.net.nz
simoncollins@clear.net.nz




